Image
Top
Menu

Trainingen winkels en kapsalons

Hi Style traint winkels, bedrijven en kappers hoe ze hun klanten kunnen adviseren. Dit is niet alleen leuker voor het personeel, het leidt tot meer betere verkoop en meer tevreden klanten.

Winkelverkoop, een vak apart

Steeds meer winkeleigenaren beseffen dat winkelen vooral leuk moet zijn. Dat je in plaats van online te bestellen, graag naar de winkel gaat om een kledingstuk te zien en te voelen. Om persoonlijk advies te krijgen en geïnspireerd te worden. En onderwijl het gewoon fijn te hebben. Goede service en bruikbare adviezen zijn onontbeerlijk. Niet voor niets timmeren grote winkels zoals de Bijenkorf hard aan de weg om de beleving van de klant te verbeteren.

In 2010 werd ik door Konijnendijk mode gevraagd hun personeel te trainen. Ze hadden mijn boeken gelezen en wilde advies voor hun personeel. Destijds verzorgde ik al jarenlang diverse opleidingen. Maar winkelverkopers trainen is toch wel andere koek. Zij staan dagelijks op de werkvloer en werken vooral op hun gevoel. Daarbij ontbreekt het hen aan de tijd om heel uitgebreid met een klant in gesprek te gaan. Iets wat een imageconsultant of kledingstylist wel heeft.

De adviezen voor winkels moeten dus kort en krachtig zijn. Praktisch en gemakkelijk te communiceren naar de klant. Ik leer winkelverkopers – of het nu om dames- of herenkleding gaat – hoe ze hun praktijkervaring kunnen samenvoegen met een gemakkelijk toepasbare theorie. Zodat ze het uiterlijk van de klant, maar ook de persoonlijkheid van de klant snel en gemakkelijk kunnen lezen/ scannen. Met als gevolg dat ze een klant beter kunnen bedienen en er vanzelf klantenbinding ontstaat.

Vragen als “Kan ik u helpen?” Of “Zoekt u iets speciaals?” zijn niet meer van deze tijd. Maar wat dan wel? Uiteraard zijn de frustraties van de verkopers mij niet onbekend. Er is geen pasklaar antwoord op: “Waar vind ik iets leuks?” of “Heeft u ook iets in mijn maat?” Om een klant echt van dienst te kunnen zijn, is goede kennis op het gebied van kleur, kleding en styling nodig.

Verkopen wordt inspireren

De laatste 6 jaar heb ik mij toegespitst op het goed trainen van winkelpersoneel. Ik leer ze de juiste vragen te stellen aan de klant, de wens van de klant beter te begrijpen en handige, korte tips te geven. Inmiddels heb ik al vele winkels mogen trainen, waaronder de Bijenkorf. Mijn doel is winkels te laten inzien dat verkopen om adviseren en inspireren gaat. Meedenken met de klant. Aangeven wat hem of haar mooi staat. Kleding aanbieden die past bij de gelegenheid of het doel van de klant. Ideeën te opperen voor het combineren van kleding. Dé meest prangende vraag van een klant is: “Wat draag ik erbij?”.

Training winkels en bedrijven

De trainingsavonden- of dagen voor winkels en bedrijven zijn in delen opgesplitst. U kan kiezen voor een gericht onderwerp. De onderwerpen zijn in blokken verdeeld zodat de trainingen duidelijk en meteen toepasbaar zijn in de praktijk. De onderwerpen zijn: Kleur, Figuur & Kleding en Styling. Tijdens de trainingen wordt de theorie afgewisseld met opdrachten in de praktijk. Niet alleen heel leerzaam en bijzonder effectief, maar ook gezellig.

Uiteraard wordt er voor elke winkel een andere invulling aangeboden. Passend bij de doelgroep, het assortiment en wensen van de opdrachtgever. Hi Style levert ook handige adviesmaterialen zoals kleurkragen, kleurposters of kleurkaarten, zodat de kennis in de praktijk kan worden ingezet. Ik heb de materialen zelf ontwikkeld en door en door getest.

Training kappers

Ook voor kappers is kleurkennis onontbeerlijk. Hi Style traint diverse kappers zodat zij de klant beter kunnen adviseren en haarkleuren kunnen kiezen die eigentijds zijn maar vooral mooi staan. De juiste kleuren kiezen is één van de lastigste taken van de kapper. De wensen van de klant, de mogelijkheden van het haar maar ook de mode spelen een rol. En niet te vergeten de leeftijd. Naarmate de leeftijd vordert, zal ook de haarkleur veranderen. Goede kleurkennis maakt het gemakkelijker om de klant te overtuigen een kleur te kiezen die echt iets voor haar doet.

Hiervoor kunnen uitgebreide kleuradviezen gegeven worden of korte snelle kleurscans. Met de nieuwe kleurkragen van Hi Style is dit snel en zorgvuldig te doen. De kragen omvatten diverse goud- en zilvertinten, maar ook de speciaal samengestelde topkleuren waardoor een koele of een warme analyse zorgvuldig kan worden vastgesteld. Hi Style geeft praktische trainingen van 1 dag tot aan uitgebreide 3- tot 5-daagse kleurtrainingen. Zowel op locatie als in de studio in Rotterdam. Ik geef regelmatig kleurtrainingen op de Rob Peetoom Academy maar ook voor kleine kapsalons een goede investering.

Graag kom ik een keer vrijblijvend bij je langs in uw winkel, bedrijf of de salon. Dan bespreken we de mogelijkheden en geef ik een demonstratie. De Bijenkorf, Rob Peetoom Hair & Beauty, Jansen Noy, Van Ballegooyen mode, Konijnendijk mode, Görtz & Crown, Dura Bouw, Unilever gingen u voor.

Tarief: op aanvraag, afhankelijk van het aantal personen.

‘Verkopen draait om advies en inspiratie’

Neem contact op!

Naast winkeltrainingen verzorgt Hi Style kleurtrainingen voor kappers en workshops en ladies nights voor bedrijven.