Image
Top
Menu
16 november 2015

Fun sells

Als jong meisje snapte ik de posters die bij mijn oudste broer aan de muur hingen niet. Die blinkende auto’s leken me wel mooi, maar wat deden die schaars geklede mevrouwen erbij? Inmiddels begrijp ik het wel natuurlijk want: sex sells. In het land van Berlusconi wordt dit principe nog altijd in alle glorie toegepast. Zelfs het naarste nieuwsbericht wordt voorgelezen door een mooie dame met prachtig decolleté.

Inmiddels zijn we er een beetje ‘numb’ voor geworden: want elke overkill went. Seks is door de slimme reclamemensen dan ook ingewisseld voor fun. Tv-reclame’s met lachende dames die in hun broek plassen, maar goed daar hebben ze vrolijke inlegkruisjes voor.

Fun sells. Of eigenlijk passie. Als je AH moet geloven hebben ze passie voor brood. Wasmiddelenmerk Ariel heeft passie voor de all-in one capsules. Jammer dat het woord passie zo wordt uitgemolken, want het heeft wel degelijk waarde. Passie hebben voor dat wat je doet. Iets liefde en plezier doen. Dit gevoel zorgt dat je in actie komt.

Bioloog Freek Vonk vertelde bij ‘de Wereld draait door’ over zijn fantastische reis. Hij had een spectaculaire slang gezien. Eentje die alleen in Australië voorkomt. Als kijker denk je dan: Wouw, daar had ik graag bij willen zijn!
Het bleek een onooglijk klein slangetje te zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Zijn bewondering is zo aanstekelijk, dat het niet boeit wat hij vertelt, maar vooral hoe.

Als je geen fun voelt voor dat wat je doet, kun je er net zo goed mee ophouden. En ik kan het weten. Een paar jaar geleden boeide de kleding me niet meer zo. Op het gebied van mode en kleding had ik inmiddels alles wel gezien en gedaan. Ik wilde het anders doen. Maar wist nog niet hoe. Logisch dat je dan minder werk krijgt. Niet de leukste tijd, want ik vind werken heel fijn. Van lieverlee kwam ik erachter wat ik anders wilde doen. Completer en persoonlijker. Naast kleding wilde ik ook gaan coachen. Iets dat ik eigenlijk al deed tijdens het geven van kledingadvies. Vervolgens ben ik verschillende trainingen gaan volgen en hup het ging vanzelf weer stromen.

Dit zie ik ook bij de collega’s die ik heb opgeleid. Meer dan 350 stylisten en kleurenanalisten hebben bij mij een training gevolgd. Wat mij opvalt is dat de één het heel goed doet en de ander een stuk minder werk heeft. Het zijn niet eens de meest talentvolle dames die succesvol zijn, maar meestal die met de meeste passie. Dat werkt aanstekelijk. Werken mag leuk zijn. Moet leuk zijn.

Mij maak je gelukkig met een rommelige kast die ik mag rechttrekken. Als ik een stylingtraining mag geven. Of een ondernemer kan coachen naar succes. Het samen doen vind ik zo leuk. Of het nu voor de Bijenkorf, Rob Peetoom of een particulier is. Voor ‘the time being’ hoor ik even bij hun team. Soms wordt het te gezellig en komen we niet aan werken toe. De besprekingen met mijn communicatie-adviseur, Roos, lopen steevast uit op een hele dag. Wat geeft het. Die “verloren” werktijd halen we op ander moment wel weer in. Vrolijk en geïnspireerd hobbelen we door naar het volgende project.

handtekening